مکتب خونه و سفری شیرین به دل تاریخ
مکتب خونه را میتوان به عنوان نخستین مراکز آموزش سنتی در ایران نام برد که نقشی حیاتی در سواد آموزی و تربیت دینی کودکان و نوجوانان ایفا مینمود. این نهادهای آموزشی، با ساختار و روشهای تدریس خاص و منحر بفرد خود، زمینه ساز انتقال دانش و فرهنگ در جامعه سنتی ایران آن روزگار بودند.
ساختار و فضای مکتب خونهها (محیط آموزشی سنتی):
مکتبخانه ها معمولا در مساجد، منازل شخصی یا زیرزمینها دایر میشدند. فضایی ساده و کوچک که با کف پوش، حصیر یا نمد پوشانده می شد و امکان نشستن راحت شاگردان و مکتب دار را فراهم می کرد. تجهیزات آموزشی شامل تخته سیاه، قلم، دوات، کاغذ و چوب و فلک بود.
مکتب خانه ها، فراتر از کلاس درس بودند:
مکتب خونه، نه فقط محلی برای آموزش، بلکه فضایی با آداب و رسوم خاص خود بودند. یکی از جنبه های جالب و البته گاه ترسناک این مکان ها، “چوب و فلک” بود. فلک، ابزاری برای تنبیه دانش آموزان خاطی، نمادی از روش های تربیتی و سختگیرانه آن دوران به شمار می رفت.
فلک، ابزاری برای تنبیه و تربیت:
فلک، چوبی نسبتا ضخیم و بلند بود که طنابی محکم در وسط آن قرار داشت و پاهای دانش آموز را درون خود جای می داد. دانش آموز خاطی را بر روی زمین می خواباندند و پاهایش را داخل فلک قرار می دادند. سپس، دو نفر دو سر چوب را می گرفتند و با پیچاندن چوب، پاها داخل چوب و فلک محکم بسته می شد، پس از آن مکتبدار و یا یکی از شاگردان ارشد، با ترکه ای که داخل حوض خیسانده شده بود به کف پاهای دانش آموز خاطی ضربه می زد. ترکه ها بیشتر از چوب انار و یا آلبالو انتخاب می شده که هم درد بیشتری داشتند و هم دیرتر می شکستند.
داستان هایی از فلک:
داستانهای جالبی از فلک در مکتب خونه نقل می شود. گاهی اوقات، به دلیل تعداد زیاد دانش آموزان خاطی، پاهای دو نفر را همزمان در یک چوب و فلک قرار می دادند و آنها را تنبیه می کردند. تصور کنید، دو جفت پای برهنه که به یک فلک بسته شده و منتظر تنبیه بودند! این صحنه، هم خنده دار است و هم تامل برانگیز که نشان می دهد مکتبخانه ها، با وجود روش های سخت گیرانه شان، فضایی پر از خاطرات و داستان های شنیدنی نیز بوده اند.
چوب و فلک، نمادی از روش های سنتی آموزش:
فلک، با تمام خشونت ظاهری اش، نمادی از روش های تربیتی دوران خود بود. در آن زمان تنبیه بدنی، روشی رایج برای تربیت کودکان به شمار می رفت و حتی آن را لازم و مفید می دانستند. اما امروزه، با تغییر نگرش ها، روش های تربیتی نیز تغییر کرده اند. اما همچنان چوب و فلک، به عنوان بخشی از تاریخ مکتب خانه ها و تاریخ آموزش همواره به یادگار خواهد ماند.
مکتبدار و روش های تدریس سنتی:
مکتب دار، که به ملا معروف بود، از میان روحانیون یا افراد باسواد و باتجربه جامعه انتخاب می شد، وی نقشی مهم در آموزش و تربیت شاگردان بر عهده داشت. روش های تدریس مکتب خونه شامل تکرار، حفظ، قصه گویی، شعر خوانی، مشق نویسی و آموزش قرآن و مبانی دینی بود.
مواد درسی سنتی و مدت زمان تحصیل:
مواد درسی در مکتبخانه ها به طور معمول شامل آموزش قرآن، متون ادبی مانند گلستان و بوستان سعدی و نیز مثنوی معنوی بوده. شیوه آموزش بر حفظ و تکرار مطالب استوار بود. مدت زمان تحصیل دانش آموز معمولا چند سال طول می کشید و پس از آن، شاگردان می توانستند به عنوان کاتب، حسابدار و یا حتی معلم مشغول به کار شوند.
به عنوان مراکز آموزش سنتی در ایران، مکتبخانه نقش بی بدیلی در شکل گیری و توسعه ادبیات و هنر این سرزمین ایفا کرده است. این مراکز آموزشی، با آموزش های خود، زمینه ساز پرورش هنرمندان و ادیبان برجسته ای در تاریخ ایران شده اند. در این مقاله، به بررسی جامع تاثیرات مکتب خانه ها بر ادبیات و هنر ایران میپردازیم.
تاثیر مکتبخانه ها بر ادبیات ایران
-
آموزش ادبیات کلاسیک:
- مکتبخانه ها نقشی محوری در حفظ و انتقال ادبیات کلاسیک فارسی داشتند. تدریس آثاری چون گلستان و بوستان سعدی، مثنوی معنوی مولوی و دیوان حافظ، باعث آشنایی کودکان و نوجوانان با شاهکارهای ادبیات فارسی و تقویت زبان و ادبیات آنان می شد.
-
توسعه ادبیات عامیانه:
- علاوه بر ادبیات کلاسیک، مکتبخانه ها به توسعه ادبیات عامیانه نیز کمک شایانی کردند. نقل قصه ها، افسانه ها و اشعار عامیانه در این مراکز آموزشی، باعث انتقال این آثار از نسلی به نسل بعدی می شد.
- کتاب هایی که در مکتب خانه ها رواج داشت، نقش مهمی در آموزش داستان ها و افسانه های عامیانه به کودکان ایفا می کردند.
-
تاثیر بر خط و خوشنویسی:
- آموزش خط و خوشنویسی، که از ارکان اصلی آموزش در مکتبخانه ها بود، باعث پرورش خوشنویسان برجسته و توسعه هنر خوشنویسی در ایران گردید.
تاثیر مکتب خونه ها بر هنر ایران
-
تاثیر بر هنرهای تجسمی:
- آموزش خط و خوشنویسی در مکتبخانه ها، زمینه ساز پرورش هنرمندان در زمینه دیگر هنرهای تجسمی مانند نگارگری و تذهیب شد.
-
تاثیر بر هنرهای نمایشی:
- نقل قصه ها و افسانه ها در مکتبخانه ها، بستری مناسب برای شکل گیری هنرهای نمایشی مانند تعزیه و نقالی فراهم کرد.
-
تاثیر بر موسیقی:
- آموزش قرآن و اشعار مذهبی در مکتب خانه ها، باعث آشنایی کودکان با موسیقی مذهبی و سنتی ایرانی می شد.
- برگزاری مراسمی چون نوحه خوانی و تعزیه خوانی در مکتب خانه ها باعث آشنایی کودکان با موسیقی ایرانی می شد.
نظام ارزشیابی و تنبیه در مکتب خونه:
در مکتب خانه ها، نظام ارزشیابی مدونی وجود نداشت و مکتبدار بر اساس پیشرفت هر شاگرد، او را تشویق یا تنبیه می کرد. تنبیه بدنی، از جمله استفاده از چوب و فلک، رایج بود.
نقش اجتماعی مکتبخانه ها در جامعه سنتی:
مکتب خانه ها نقش مهمی در حفظ و انتقال فرهنگ و دانش در جامعه سنتی ایران را بر عهده داشتند. این مراکز، علاوه بر سواد آموزی، به تربیت دینی و اخلاقی کودکان و نوجوانان نیز می پرداختند.
تفاوت مکتب خونه با مدارس نوین (مقایسه آموزش سنتی و مدرن):
مدارس نوین امروزی، با ارائه علوم متنوع مانند ریاضیات، فیزیک، زیست، شیمی و …. تفاوت چشمگیری با مکتب خونه دارند. روش های تدریس در این مدارس نیز متنوع تر و مبتنی بر روش های نوین آموزشی است.
اگر به این موضوع علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم که مقاله: آموزش دختران در مکتب خانه های قدیم را نیز مطالعه کنید.
پلاک مد، دوست دار دانش و آموختن
نظرات کاربران
Like