آموزش دختران پیش از مدارس مدرن

 

 

 

آموزش دختران در مکتب خانه های قدیم | در روزگار که مدارس امروزی رواج  نداشت، زمانی که بچه ها توانایی انجام کارهای شخصی خود را بدست می آورد به منظور آشنایی با علوم دینی و خواندن و نوشتن راهی مکتبخانه می شدند. و هر روز از صبح تا غروب را در آنجا می گذراندن تا به ضرب و زور چوب و فلک چند خطی خواندن و نوشتن بیاموزند.

هر روز صبح پس از صرف صبحانه راهی مکتب می شدند. مکتبخانه ها غالبا اتاقی بزرگ بودند در گوشه مسجد، حجره و یا خانه مکتب دارو ظاهر آنها ساده بوده و فضای آن اغلب با حصیر نمد و یا گلیم های فرسوده و کهنه، چند میز کوتاه برای دانش آموزان و تشکچه هایی از جنس گلیم، گونی و جاجیم بود که هر دانش آموز برای خود از خانه می آورد. مکتب دارهای مرد را میرزا، ملا و یا ملاباشی و مکتب دارهای زن را ملاباجی می گقتند.

 

مکتبخانه های غیر انتفاعی

در آن زمان اعیان و اشراف فرزندان خود را به جای رفتن به مکتبخانه های عمومی و نشستن در کلاس های شلوغ، تبعیض و چوب و فلک در خانه می نشستند و این ملاباشی بود مه با دریافت نمودن مبلغی بابت آموزش به صورت خصوصی به آنها تدریس می نمود.

در این مکتبخانه ها فرزندان کلفت ها و خدمه اجازه ورود و تحصیل را نداشتند زیرا در آن زمان باور بر این بود که بچه های خدمه و کلفت ها به خاطر نداشتن تربیت درست اخلاق فرزاندانشان را خراب می نمایند. از این رو اعیان و اشراف برای فرزندان خود در خانه مکتبخانه برپا می نمودند. اما اگر امکان برپا نمودن مکتبخانه در خانه خود را نداشتند با کسب اجازه از بزرگتر خانواده فرزندان خود را با پرداخت نمودن شهریه ماهیانه راهی مکتبخانه خصوصی یکی از خانواده های اعیان می نمودند.

 

آموزش دختران در مکتب خانه های قدیم

رفتن به مکتبخانه و درس خواندن تنها برای فرزندان پسر خانواده نبود بلکه دخترها نیز می توانستند بر اساس قاعده و عرف آن زمان با رعایت نمودن موازین شرعی به مکتبخانه بروند.

آنها هر روز صبح وسایل خود را برداشته و همراه با پدر و یا برادر خود به مکتب خانه رفته و پای درس ملاباجی می نشستند. به منظور آنکه نامحرم وارد مکتبخانه نشود درب مکتبخانه دخترانه بسته بود. دخترها در مکتبخانه چادر و روبنده خود را برداشته و چادر نماز به سر می کردند. هر دختری یک تکه گونی را به عنوان زیرانداز همراه خود داشت که بر روی آن می نشست و درس را فرا می گرفت.

قرآن مهمترین کتاب درس مکتب خانه بود، خیاطی و دوخت و دوز و آموزه هایی که برای زندگی یک دختر نیاز باشد از مهمترین موضوعات و مباحث آموزشی مکتبخانه زنانه بشمار می آمد.

بخش جالب این بود که دخترها اجازه خواندن داشتند اما اجازه نوشتن برای آنها زشت و ناپسند به حساب می آمد و بر این باور بودند که دختر که مشق بلد باشد کاغذ پرانی می کند. بدان معنای که نامه عاشقانه می نویسد. البته برخی اشراف هم خط خوش را هنر دختران خود می دانستند و به منظور تحصیل و خواندن و نوشتن آنها را به معلم های قابل اعتماد می سپردند.

 

شیوه آموزش

برای ورود به مکتبخانه دارای شرایط نیاز نبود هر زمان که بچه ها از پس انجام امور شخصی خود بر می آمدند، می توانستند در کلاس درس حاضر شوند.

نخستین درس دانش آموزان ” سه پاره ” بود. این کتاب شامل حروف الفبا و سوره های کوچک قرآن می بود. بدون هیچگونه مقدمه و پیش فرضی از کلمات بر روی تخته سیاه، دانش آموز می بایست حروف را می شناخت و تلفظ می نمود. آشنایی با حروف ابجد، کتاب های گلستان و بوستان سعدی، دیوان حافظ، تاریخ  وصاف، جامع عباسی، نصاب الصبیان فراهی از کتاب های آموزشی پس از ” سه پاره ” و ” عم جزء ” بوده که دانش آموز باید آن ها را فرا می گرفت.

رایج ترین ابزار تنبیه چوب و فلک بود. ترکه های انار و یا آلبالو که بنابر میزان غفلت و خطای دانش آموز از آن ها استفاده می شد تا درس عبرتی برای دیگران باشد. پاهای دانش آموز را به فلک می بستند دو نفر دو سر چوب را گرفته و فراش و یا ملاباجی با ترکه بر کف پاهای برهنه دانش آموز می زد و التماس های دانش آموز تاثیری نداشت.

 

پلاک مد دنیای شیرین مد …

پن صورت چیست و نکاتی که باید در مورد آن بدانید

 

پن هنگامی که صحبت از شستشوی صورت می شود گزینه های مختلف و متعددی برای این کار موجود می باشد که شامل: صابون، ژل شستشوی صورت و یا همان ژل فیش واش و همینطور پن های مخصوص شستشوی صورت می باشد. تمامی این محصولات پوست صورت شما را پاک و تمیز می نمایند اما در ترکیبات هر کدام از آنها، تفاوت هایی با دیگری وجود دارد. ما در این مقاله به این موضوع که پن صورت چیست خواهیم پرداخت

و پیش از بهتر است تا اندکی در مورد معایب استفاده نمودن از صابون صورت بپردازیم که بیشتر مواقع با پن شستشوی صورت اشتباه گرفته می شود.

 

معایب استفاده از صابون برای شستشوی صورت که تا بحال کسی به شما نگفته است

تا همین چند سال قبل، پیش از آنکه استفاده نمودن از محصولاتی بمانند ژل شستشوی صورت رواج یابد، مردم بر حسب عادت صورت خود را با استفاده از همان صابونی که پیش از آن دست هایشان را با آن شسته بودند، بشویند. همین کار به ظاهر ساده باعث می شد تا پوست لطیف و ملایم صورت آهسته و کم کم خشک شده و آسیب پذیر گردد.

زیرا استفاده از صابون باعث می شود تا تمامی چربی های مفید و سبوم پوست صورت، از بین برود و یا حتی بالعکس گاهی باعث می شود تا چربی و سبوم پوست صورت افزایش یابد و بروز مشکلاتی برای پوست را به همراه داشته باشد.

 

پن صورت چیست و چه تفاوتی با صابون دارد

با بررسی نمودن تفاوت بین پن صورت و صابون متوجه خواهیم شد که چرا نباید از صابون برای شستشوی صورت استفاده نمود: صابون محصولی بهداشتی بر پایه قلیایی می باشد در صورتی که پوست صورت دارای ویژگی و خاصیت اسیدی می باشد. بر خلاف صابون های قلیایی، همانطور که گفتیم پوست صورت به صورت طبیعی اسیدی می باشد و در نتیجه باید همواره به منظور مراقبت از پوست و مو سطح ph آن چیزی مابین 4 تا 6.5 باشد، که این موضوع در مورد پوست های چرب نیز به صادق می باشد.

ماهیت قلیایی انواع مختلف صابون ها، می تواند منجر به خشک شدن پوست لطیف و نازک صورت شما گردد، زیرا با از بین بردن رطوبت طبیعی پوست باعث می شوند تا پوست به مرور خشک و آسیب پذیر گردد. کارشناسان همواره توصیه می نمایند از شوینده ای خوب مانند پن های صورت به منظور شستشو نمودن پوست صورت استفاده نمایید.

 

پلاک مد مرجع تخصصی مد و پوشاک …

با رعایت این موارد همواره پوست و مویی زیبا و درخشان خواهید داشت

مراقبت از پوست و مو | اگر می خواهید که همواره پوست و مویی زیبا، درخشان و سالم داشته باشید توجه به نکاتی چند در رابطه با مراقبت از پوست و مو به صورت روزانه مهم و حائز اهمیت می باشد. در نظر داشته باشید که پیش از رعایت نمودن این نکات، در نظر داشته باشید که مراقبت از پوست و مو رابطه ای مستقیم با جنس و حالت پوست و موی شما دارد، همچنین رابطه ای مستقیم با ژنتیک شما عزیزان دارد و ممکن است بوسیله عوامل محیطی مختلف همانند استرس و یا نقص سیستم ایمنی و … سلامت پوست و موی شما به خطر بیافتد.

اما توجه نمایید که در صورتی که بتوانید به صورت روزانه و بطور منظم چند نکته را ساده را مد نظر داشته باشید و آنها را رعایت نمایید، بطور حتم پوست و مویی زیباتر، سالم تر و درخشان تر خواهید داشت.

نکاتی مهم و کلیدی برای مراقبت از پوست و مو

1. شستشوی درست و اصولی پوست از مهم ترین راه های مراقبت از پوست و مو

به منظور پیشگیری نمودن از آسیب های پوستی و همچنین حفظ و نگهداری شادابی و لطافت پوست، بهتر است تا روزانه بیش از 2 مرتبه پوست صورت و بدن خود را نشویید. بهتر است تا پوست خود را با آب ولرم بشویید و نه با آب داغ.

بهترین و مناسب ترین شوینده های مناسب پوست، شویندهای غیر صابونی و یا همان پن های صورت می باشند که کمتر منجر به ایجاد خشکی و همچنین شکنندگی لایه های سطحی پوست بدن می شوند.

2. استفاده از پاک کننده های پوستی را فراموشش ننمایید

برای پوست صورت خود پاک کننده ای مناسب خریداری نمایید و شب ها پیش از خواب، پوست صورت خود را گرچه که آرایش نداشته باشید، بوسیله پاک کننده خود، پاک نموده و پس از آن صورت خود را با آب ولرم شست و شو نمایید. با انجام این کار منافذ سطح پوست از آلودگی های روزانه پاک شده و پوستتان نفس تازه ای می کشد.

3. استفاده از کرم ها و لوسیون های ضد آفتاب را جدی بگیرید

اگر می خواهید تا پوستی زیباتر و شاداب تر داشته باشید و همچنین از پیری زودرس پیشگیری نمایید، زمانی که می خواهید از خانه خارج شوید، اگر آن روز آفتابی نیست و حتی هوا ابری می باشد، حتما حتما از محصولات ضد آفتاب استفاده نمایید و استفاده از آنها را پشت گوش نیندازید، حتما پوست دست ها، صورت، لب ها و گردن خود و در صورتی که صندل به پا دارید و پاهایتان برهنه است، پوست پاهای خود را با ضد آفتابی مناسب بپوشانید.

4. رسیدگی به موهای خود را هرگز فراموش ننمایید

به منظور تقویت نمودن ریشه مو و همچنین پیشگیری از ایجاد خشکی و شکنندگی موهایتان، استفاده از محصولات مراقبت مو مانند روغن های گیاهی بویژه روغن بادام را در برنامه هفتگی خود قرار بدهید.

بدین صورت که، هفته ای یکبار، کف سر و تمام ساقه موهایتان را به روغن بادام آغشته نمایید و در حدود 2 ساعت کلاهی پلاستیکی بر روی سرتان قرار دهید. سپس پس از آن به حمام بروید و موهایتان را با شامپویی مناسب با جنس موهای خود و آب ولرم شستشو داده تا روغن از روی مو و پوست سر پاک گردد، پس از استحمام نیز از ماسک و یا سرم مو استفاده نمایید.

5. از لوسیون ها و مرطوب کننده های مناسب استفاده نمایید

از دیگر راه های حفظ و شادابی پوست و مو، نرم و مرطوب نگه داشتن آنها می باشد. به همین منظور هفته ای 3 مرتبه پس از استحمام و خشک نمودن پوست خود، زمانی که پوستتان کمی مرطوب است سطح پوست خود را با کرم مرطوب کننده ای مناسب و یا لوسیون های بدن مناسب مرطوب نموده و آن را ماساژ دهید.

6. الگوی تغذیه خود را اصلاح نمایید

از مهمترین توصیه ها و نکات مربوط به حفظ سلامت و شادابی پوست و مو هر فردی، دارا بودن الگوی غذایی سالم و سلامت می باشد.

در صورتی که می خواهید تا پوست و موی شاداب تری داشته باشید باید مصرف نمودن میوه های و سبزیجات را به صورت فراوان همراه با نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در طول روز را در برنامه غذایی خود مد نظر قرار دهید. همچنین به منظور حفظ سلامت موها و ناخن های خود می توانید با نظر پزشک متخصص از مکمل های غذایی استفاده نمایید و از مصرف این مکمل ها سرخود و ندانسته پرهیز نمایید.

7. به موهایتان بیش از حد رسیدگی ننمایید

به منظور داشتن موهایی سالم و زیبا بهتر است که همیشه آنها را نبدید و یا مدام آنها را بلند ننمایید. زمان هایی که در خانه هستید موهایتان را باز بگذارید و هر چند وقت یکبار موهایتان را کوتاه نمایید تا ساقه موهایتان بتوانند نفس بکشند.

 

برای دیدن مقالات بیشتری در زمینه مراقبت از پوست و مو، به دسته مراقبت از پوست و مو سر بزنید.

 

پلاک مد دنیای دانستنی‌های شیک

چگونه مد در ایران به وجود آمد

 

تاریخچه مد در ایران | شروع مد در ایران به دربار قاجاریه بر می گردد. البته در آن زمان مدهای اروپایی بخصوص فرانسوی فقط در دربار مشاهده می شد. اما در دوران رضاشاه تجدد و مدگرایی به مردم عادی هم سرایت پیدا نموده و با ایجاد مغازه های خیابان جمهوری و شکل گیری طبقه متوسط ایرانی بحث مد داغ تر شد.

بر اساس اطلاعات موجود در ایران، آقایان پیشگامان مدگرایی بوده اند. آنها که در دوران قاجاریه و سال های نخست حکومت رضاشاه مجال بیشتری برای استفاده از مدل های غربی و آراستن ظاهر خود در اختیار داشتند، در سال های بعد کم کم عرصه را به خانم ها واگذار کردند.

به واسطه رونق گرفتن تجارت فرامرزی، افزایش تولید و خدمات، افزایش تقاضای مصرف کنندگان، به وجود آمدن رفاه نسبی در زندگی طبقه متوسط جامعه، انسان ها را به سوی ظاهری آراسته و توجه بیشتر به ظواهر زندگی سوق داد.

آنگونه که شواهد تاریخی نشان می دهد، از سال های آغازین دهه 20 خورشیدی برای نخستین بار حرف از مد و سالن های مد بین زنان خانواده های اعیان تهرانی به میان آمد. اما ابتدا موضع غالب جامعه به این قضیه با دید اکراه همراه بود.

 

قصه تاریخچه مد در ایران از کجا شروع شد؟

زینت جهانشاه حدود سال 1931 میلادی به همراه پدرش، سرهنگ حبیب الله فرود، سرپرست محصلان وزارت جنگ آن روزها، خاک ایران را به مقصد آلمان ترک نمود.

سرهنگ برای ماموریت به برلن رفت و دخترش را به مدرسه دخترانه لته فراین که یک آموزشگاه بین المللی معروف بود سپرد. لته فراین جایی بود که دخترها با علم خانه داری تکمیلی آشنا می شدند و علاوه بر آن باید چیزهایی را مانند تندنویسی و ماشین نویسی هم یاد می گرفتند.

به مدت یکسال و نیم علوم قضایی، آشپزی، پرنده شناسی، حیوان شناسی و حتی نحوه ذبح و تمیز کردن و پختن جانوران، الگوسازی زنانه، خیاطی، لباسشویی، اتو و رفو، وصله کردن لباس و … هم در این مدرسه به زینت جوان تعلیم داده شد.

بعد از آن او با یک افسر جوان ازدواج کرد و برای اقامتی که دو سال و نیم طول کشید، راهی برن پایتخت سوئیس شد. آنجا بود که زینت علاقه خود را به هنر خیاطی جدی تر از گذشته دنبال کرد و یک سال را تمام صرف یادگرفتن روش برش روی مانکن از یک خانم سوئیسی نمود.

گرچه وابستگی نظامی شوهرش باعث شد آنها سوئیس را نیز ترک کنند، اما در عوض به شهری پا گذاشتند که یکی از مراکز اصلی صدور مد به تمام دنیا بوده و هنوز هم بشمار می آید.

 

از بوتیک های شهر پاریس تا خیاط خانه تهران

زینت جهانشاه تخصص خیاطی خود را در پاریس  گرفت. سپس از بالمن که آن روزها چندان شناخته شده و معروف نبود، برش و دوخت آموخت. در مدت یک ماه این دختر ایرانی با رموز خیاطی مدرن وقت، همینطور طرز اداره نمودن یک بوتیک پی برده و آشنا گردید.

همین قضایا به او کمک کرد تا یک سال پس از بازگشت به وطنش ایران بتواند اولین بوتیک ایرانی را در تهران تاسیس نموده و نام خود را به عنوان اولین کسی که پای مد را به ایران باز کرد، در تاریخ ثبت نماید، وی به عنوان اولین زن طراح مد ایرانی شناخته می شود.

 

نمایشی که خیاط خانه او را معروف کرد

در سال 1321 خورشیدی زینت جهانشاه به همراه همسرش از سوئیس به ایران برگشت. یک سال بعد او خیاط خانه خود را در خیابان امیریه تهران تاسیس کرد و با همراهی پنج نفر کارگر هر آنچه را که در طول سفرها و اقامتش در فرنگ آموخته بود به خانم های تهرانی عرضه نمود.

با فرستادن کارت دعوت و پیغام و چند تلفن به خانم های معتبر، زینت موفق شد پای حدود 15 نفر از زنان سرشناس شهر را به نمایش افتتاحیه خیاط خانه اش باز کند. بیشتر این خانم ها از فرنگ رفته ها بودند و با نمایش مد لباس آشنایی داشتند. در این مراسم 90 دست لباس زنانه مخصوص صبح، عصر و شب به نمایش گذاشته شد.

معرفی لباس ها را هم خود جهانشاه بر عهده داشت و موقع نمایش هر کدام اسم و توضیحاتی درباره شان ارائه می داد. جالب است بدانید نام تمام این لباس های ایرانی از روی فصل های سال یا گل ها انتخاب شده بود. هرچند که جنس پارچه هایشان مانند تمام پارچه های مصرفی آن سال ها فرنگی بود و متری 20 تا 25 تومان قیمت داشتند.

مدل لباس های طراحی شده توسط زینت جهانشاه هم، بیشتر مطابق مد کریستین دیور بود. این لباس ها بیشتر به رنگ سیاه و قهوه ای و قیمتشان به عنوان مثال برای پیراهن بعد از ظهر 50 تومان و پالتوها 100 تومان بود. نمایش دو ساعت و نیم طول کشید و اتفاقا نه تنها خانم های حاضر در مجلس، بلکه تمام آنها که وصف نمایش خیره کننده خیاط خانه جهانشاه را شنیده بودند استقبال زیادی از جادوی مد او کردند.

 

دستمزدهای دوخت لباس

مانکن هایی که باید لباس های این برنامه بر روی آنها نمایش داده می شدند، از بین خانم ها و دختران دوست و آشنا انتخاب شده بودند. خوشبختانه چون محیط خیاط خانه و این برنامه خاص کاملا زنانه بود، از طرف خانواده این مانکن های آماتور و خودشان مخالفتی صورت نگرفت.

اما به هر حال آموزش طرز راه رفتن، ایستادن و نمایش لباس دردسرهای زیادی به همراه داشت. این دختر خانم ها بین 18 تا 25 سال سن داشتند و پرو و آماده کردن لباس هایشان 3 ماه طول کشید. البته برخلاف تصور، گیسوان مانکن ها ساده و بی آرایش بود. چون در آن زمان سلمانی رفتن و آرایش مانند امروز امری عادی به حساب نمی آمد.

دخترها نه تنها بابت اینکه مانکن شده بودند از زینت جهانشاه دستمزدی دریافت ننمودند، بلکه تعدادی از لباس ها را نیز خریدند و رفتند. اجرت دوخت لباس در خیاط خانه به این شرح بود، لباس روز از 110 تا 150 تومان، لباس شب بین 200 تا 250 تومان، کت و دامن یا پالتو همراه با روسری 300 تومان.

 

دوران بازنشستگی

زینت جهانشاه تا سال 1347 خورشیدی کار خیاطی را ادامه داد. در این مدت چند باری محل خیاط خانه اش را تغییر داد، تا اینکه بالاخره بعد از تولد دخترش زهرا، کم کم خود را بازنشسته نمود. وی شروع کننده راهی بود که با تاسیس خیاط خانه های متعدد و رواج مد و مدگرایی در ایران، آرام آرام رشد کرد و حالا از مرز 70 سالگی هم گذشته است.

 

پلاک مد مرجع تخصصی مد و پوشاک

مکتب خونه و سفری شیرین به دل تاریخ

 

مکتب خونه

 

مکتب خونه را می‌توان به عنوان نخستین مراکز آموزش سنتی در ایران نام برد که نقشی حیاتی در سواد آموزی و تربیت دینی کودکان و نوجوانان ایفا می‌نمود. این نهادهای آموزشی، با ساختار و روش‌های تدریس خاص و منحر بفرد خود، زمینه ساز انتقال دانش و فرهنگ در جامعه سنتی ایران آن روزگار بودند.

 

ساختار و فضای مکتب خونه‌ها (محیط آموزشی سنتی):

 

مکتبخانه

 

مکتب‌خانه ها معمولا در مساجد، منازل شخصی یا زیرزمین‌ها دایر می‌شدند. فضایی ساده و کوچک که با کف پوش، حصیر یا نمد پوشانده می شد و امکان نشستن راحت شاگردان و مکتب دار را فراهم می کرد. تجهیزات آموزشی شامل تخته سیاه، قلم، دوات، کاغذ و چوب و فلک بود.

 

مکتب خانه ها، فراتر از کلاس درس بودند:

مکتب خونه، نه فقط محلی برای آموزش، بلکه فضایی با آداب و رسوم خاص خود بودند. یکی از جنبه های جالب و البته گاه ترسناک این مکان ها، “چوب و فلک” بود. فلک، ابزاری برای تنبیه دانش آموزان خاطی، نمادی از روش های تربیتی و سختگیرانه آن دوران به شمار می رفت.

فلک، ابزاری برای تنبیه و تربیت:

فلک، چوبی نسبتا ضخیم و بلند بود که طنابی محکم در وسط آن قرار داشت و پاهای دانش آموز را درون خود جای می داد. دانش آموز خاطی را بر روی زمین می خواباندند و پاهایش را داخل فلک قرار می دادند. سپس، دو نفر دو سر چوب را می گرفتند و با پیچاندن چوب، پاها داخل چوب و فلک محکم بسته می شد، پس از آن مکتبدار و یا یکی از شاگردان ارشد، با ترکه ای که داخل حوض خیسانده شده بود به کف پاهای دانش آموز خاطی ضربه می زد. ترکه ها بیشتر از چوب انار و یا آلبالو انتخاب می شده که هم درد بیشتری داشتند و هم دیرتر می شکستند.

مکتبخونه

داستان هایی از فلک:

داستان‌های جالبی از فلک در مکتب خونه نقل می شود. گاهی اوقات، به دلیل تعداد زیاد دانش آموزان خاطی، پاهای دو نفر را همزمان در یک چوب و فلک قرار می دادند و آنها را تنبیه می کردند. تصور کنید، دو جفت پای برهنه که به یک فلک بسته شده و منتظر تنبیه بودند! این صحنه، هم خنده دار است و هم تامل برانگیز که نشان می دهد مکتبخانه ها، با وجود روش های سخت گیرانه شان، فضایی پر از خاطرات و داستان های شنیدنی نیز بوده اند.

چوب و فلک، نمادی از روش های سنتی آموزش:

فلک، با تمام خشونت ظاهری اش، نمادی از روش های تربیتی دوران خود بود. در آن زمان تنبیه بدنی، روشی رایج برای تربیت کودکان به شمار می رفت و حتی آن را لازم و مفید می دانستند. اما امروزه، با تغییر نگرش ها، روش های تربیتی نیز تغییر کرده اند. اما همچنان چوب و فلک، به عنوان بخشی از تاریخ مکتب خانه ها و تاریخ آموزش همواره به یادگار خواهد ماند.

مکتبدار و روش های تدریس سنتی:

مکتب دار، که به ملا معروف بود، از میان روحانیون یا افراد باسواد و باتجربه جامعه انتخاب می شد، وی نقشی مهم در آموزش و تربیت شاگردان بر عهده داشت. روش های تدریس مکتب خونه شامل تکرار، حفظ، قصه گویی، شعر خوانی، مشق نویسی و آموزش قرآن و مبانی دینی بود.

 

مواد درسی سنتی و مدت زمان تحصیل:

مواد درسی در مکتبخانه ها به طور معمول شامل آموزش قرآن، متون ادبی مانند گلستان و بوستان سعدی و نیز مثنوی معنوی بوده. شیوه آموزش بر حفظ و تکرار مطالب استوار بود. مدت زمان تحصیل دانش آموز معمولا چند سال طول می کشید و پس از آن، شاگردان می توانستند به عنوان کاتب، حسابدار و یا حتی معلم مشغول به کار شوند.

به عنوان مراکز آموزش سنتی در ایران، مکتبخانه نقش بی بدیلی در شکل گیری و توسعه ادبیات و هنر این سرزمین ایفا کرده است. این مراکز آموزشی، با آموزش های خود، زمینه ساز پرورش هنرمندان و ادیبان برجسته ای در تاریخ ایران شده اند. در این مقاله، به بررسی جامع تاثیرات مکتب خانه ها بر ادبیات و هنر ایران می‌پردازیم.

تاثیر مکتبخانه ها بر ادبیات ایران

  • آموزش ادبیات کلاسیک:

    • مکتبخانه ها نقشی محوری در حفظ و انتقال ادبیات کلاسیک فارسی داشتند. تدریس آثاری چون گلستان و بوستان سعدی، مثنوی معنوی مولوی و دیوان حافظ، باعث آشنایی کودکان و نوجوانان با شاهکارهای ادبیات فارسی و تقویت زبان و ادبیات آنان می شد.
  • توسعه ادبیات عامیانه:

    • علاوه بر ادبیات کلاسیک، مکتبخانه ها به توسعه ادبیات عامیانه نیز کمک شایانی کردند. نقل قصه ها، افسانه ها و اشعار عامیانه در این مراکز آموزشی، باعث انتقال این آثار از نسلی به نسل بعدی می شد.
    • کتاب هایی که در مکتب خانه ها رواج داشت، نقش مهمی در آموزش داستان ها و افسانه های عامیانه به کودکان ایفا می کردند.
  • تاثیر بر خط و خوشنویسی:

    • آموزش خط و خوشنویسی، که از ارکان اصلی آموزش در مکتبخانه ها بود، باعث پرورش خوشنویسان برجسته و توسعه هنر خوشنویسی در ایران گردید.

 

تاثیر مکتب خونه ها بر هنر ایران

  • تاثیر بر هنرهای تجسمی:

    • آموزش خط و خوشنویسی در مکتبخانه ها، زمینه ساز پرورش هنرمندان در زمینه دیگر هنرهای تجسمی مانند نگارگری و تذهیب شد.
  • تاثیر بر هنرهای نمایشی:

    • نقل قصه ها و افسانه ها در مکتبخانه ها، بستری مناسب برای شکل گیری هنرهای نمایشی مانند تعزیه و نقالی فراهم کرد.
  • تاثیر بر موسیقی:

    • آموزش قرآن و اشعار مذهبی در مکتب خانه ها، باعث آشنایی کودکان با موسیقی مذهبی و سنتی ایرانی می شد.
    • برگزاری مراسمی چون نوحه خوانی و تعزیه خوانی در مکتب خانه ها باعث آشنایی کودکان با موسیقی ایرانی می شد.

 

نظام ارزشیابی و تنبیه در مکتب خونه:

در مکتب خانه ها، نظام ارزشیابی مدونی وجود نداشت و مکتبدار بر اساس پیشرفت هر شاگرد، او را تشویق یا تنبیه می کرد. تنبیه بدنی، از جمله استفاده از چوب و فلک، رایج بود.

 

نقش اجتماعی مکتبخانه ها در جامعه سنتی:

مکتب خانه ها نقش مهمی در حفظ و انتقال فرهنگ و دانش در جامعه سنتی ایران را بر عهده داشتند. این مراکز، علاوه بر سواد آموزی، به تربیت دینی و اخلاقی کودکان و نوجوانان نیز می پرداختند.

 

تفاوت مکتب خونه با مدارس نوین (مقایسه آموزش سنتی و مدرن):

مدارس نوین امروزی، با ارائه علوم متنوع مانند ریاضیات، فیزیک، زیست، شیمی و …. تفاوت چشمگیری با مکتب خونه دارند. روش های تدریس در این مدارس نیز متنوع تر و مبتنی بر روش های نوین آموزشی است.

 

اگر به این موضوع علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم که مقاله: آموزش دختران در مکتب خانه های قدیم را نیز مطالعه کنید.

 

پلاک مد، دوست دار دانش و آموختن

تاریخچه برند ژانومه از کارگاهی کوچک در سرزمین خورشید سرخ تا امپراطوری دنیای چرخ‌های خیاطی

تاریخچه برند ژانومه: در یک گوشه آرام از توکیو، جایی که شاید هیچ‌کس باور نمی‌کرد، یک برند کوچک به آرامی آغاز به کار کرد. آن زمان کسی نمی‌دانست که این نام ساده روزی قرار است به یکی از بزرگ‌ترین افسانه‌ها در دنیای چرخ‌های خیاطی تبدیل شود. ژانومه، با اولین نخ‌ها و چرخ‌های ابتدایی‌اش، دنیای خیاطی را متحول کرد. اما چه چیزی در دل این برند پنهان بود که توانست پس از گذشت بیش از یک قرن، همچنان نوآور و پیشرو باقی بماند؟

تصور کنید روزی نامی از یک کارگاه کوچک و بی‌سر و صدا در دل توکیو بیرون آمده باشد و اکنون در دستان خیاطان حرفه‌ای و آماتور در سرتاسر جهان قرار داشته باشد. چه رازی در پشت این موفقیت شگفت‌انگیز نهفته است؟ چگونه یک برند می‌تواند از دل یک اتاق کوچک و ساده، به یکی از پیشگامان صنعتی تبدیل شود که همچنان همه را متحیر می‌کند؟

در این مقاله، به دنیای جذاب ژانومه خواهیم رفت و پرده از رازهایی برخواهیم داشت که این برند را از یک نام بی‌صدا به یک افسانه در صنعت چرخ خیاطی تبدیل کرده‌اند. پس آماده‌اید که وارد دنیای اسرارآمیز و شگفت‌انگیز این برند شوید؟ داستانی که هیچ‌گاه باور نمی‌کنید، اما حقیقت دارد.

فصل اول: تولد ژانومه در توکیو – از آغاز تا رشد در ژاپن (۱۹۲۱-۱۹۵۰)

۱۹۲۱: تولد ژانومه – چرخ خیاطی ژاپنی با نوآوری‌های خاص

در سال ۱۹۲۱، در یک کارگاه کوچک در توکیو، یوساکو اوسه تصمیم گرفت که دنیای چرخ خیاطی را به گونه‌ای متفاوت تغییر دهد. او نام برند خود را ژانومه گذاشت که به معنای چشم مار بود، نامی که به دلیل شباهت ماسوره‌های چرخ خیاطی اولیه به چشم مار انتخاب شده بود. این نام، که شاید در ابتدا ساده و بی‌تفاوت به نظر می‌رسید، به‌زودی تبدیل به نمادی از دقت و نوآوری شد.

یکی از نخستین مشتریان ژانومه، خانم یوشیکو تاکاشی از توکیو بود که تصمیم گرفت اولین چرخ خیاطی ژانومه را خریداری کند. او این محصول را برای کسب‌وکار کوچک خود انتخاب کرد و می‌گفت که چرخ خیاطی ژانومه نه تنها باعث افزایش بهره‌وری در کار من شد، بلکه به من این احساس را داد که قادر به انجام کارهای بزرگتر هستم.

 

دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰: رشد سریع در بازار داخلی ژاپن

چرخ خیاطی‌های ژانومه در این دهه‌ها با کیفیتی بی‌نظیر و قیمت مناسب، به سرعت در ژاپن شناخته شدند. خیاطان حرفه‌ای و آماتور به این برند اعتماد کرده و آن را به عنوان یک ابزار قابل اعتماد در کار خود انتخاب کردند. در این دوران، ژانومه به یکی از برندهای پیشرو در صنعت چرخ خیاطی در ژاپن تبدیل شد.

 

پلاک مد دنیای شیرین مد

انواع دامن کدام است و هر کدام چه تاثیری بر روی اندام دارد

 

 

تاثیرات هر دامن بر روی اندام | در ابتدا به توضیحی مختصر در مورد تاثیر کلی دامن ها بر روی اندام می پردازیم و در ادامه توضیحاتی کامل تر و جامع تر در مورد انواع دامن و تاثیر آنها بر روی اندام خواهیم پرداخت.

  1. به طور کلی هرچقدر که طول دامن بلندتر باشد، بر بلند نمایی پاها تاثیر گذار می باشد.
  2. اگر دامن دارای نواری در قسمت کمر باشد، نسبت به دامنی که از سجاف در قسمت کمر استفاده می شود، بلند نمایی پاها را افزایش می دهد.
  3. هرچه از پارچه ظریف تر و لطیف تری در دامن استفاده شود، بلندنمایی پاها بیشتر می شود.
  4. هرچه پارچه دامن از رنگ های تیره تر باشد، بلند نمایی پاها افزایش می یابد.
  5. هرچه رنگ دامن به رنگ پارچه مورد استفاده در بالاتنه، نزدیک تر باشد، طول پاها کشیده تر به نظر می رسد.
  6. هرچه اندازه نقوش در پارچه دامن، ریزتر باشد، طول پاها کشیده تر به نظر می رسد.

 

آشنایی با انواع دامن و تاثیرات هر دامن بر روی اندام:

 

دامن تنگ و یا دامن راسته:

نزدیک ترین فرم دامن به فرم بدن که قابل استفاده برای هر اندامی می باشد دامن راسته می باشد. با داشتن الگویی مناسب، برای افرادی با شکم بزرگ قابل الگوسازی و دوخت می باشد. قد دامن در بلندنمایی و یا کوتاه نمایی اندام موثر می باشد. این مدل دامن را به شکل های مختلف می توان مدلسازی نمود.

 

دامن خمره ای:

قسمت دم پای این دامن، تنگ تر از دامن راسته می باشد، در نتیجه حجم باسن را بزرگ تر از حد معمول نشان می دهد. گاه بجای استفاده از پنس در قسمت کمر دامن از پیلی استفاده می گردد.

همانطور که گفتیم دامن خمره ای حجم باسن را بزرگ تر نشان می دهد و مناسب افرادی که دارای باسن بزرگ می باشند نیست و استفاده از این دامن برای این افراد توصیه نمی گردد.

 

دامن فون:

دامن فون با آزادی های مختلف قابل اجرا است. هرچه گشادی پایین دامن بیشتر شود، پاها را چاق تر و کوتاه تر نشان می دهد. قد دامن در بلند نمایی و یا کوتاه نمایی طول پاها موثر است.

دامن فون با گشادی متوسط برای افرادی با باسن بزرگ مناسب است. در انواع مدلسازی این نوع دامن، می توان چین هایی را به دور کمر، چین در حاشیه پایین دامن و یا اطراف کمر افزود.

 

دامن کلوش:

این دامن با الگویی که در قسمت بالای باسن آزادی زیادی نداشته باشد، برای افرادی با کمر و باسن برجسته مناسب است. دامن تمام کلوش اندام فرد را چاق تر و کوتاه تر می نمایاند.

بنابراین بهتر است برای بلندنمایی بیشتر، از پارچه هایی با ریزش بیشتر و رنگ تیره تر استفاده گردد. دامن کلوش کمر چین دار، حجم کمر و باسن را بزرگ نشان می دهد.

 

دامن ترک:

این دامن نسبت به دامن کلوش به دلیل خطوط عمودی، اندام را کشیده تر نشان می دهد. دامن جهار ترک برای افرادی با برجستگی کمر و باسن مناسب است. البته  هم رنگی در دامن با بالا تنه و نیز قد بلندتر دامن به اصلاح این عیب اندامی کمک می کند.

دامن چهار ترک می تواند به صورت های مختلف مدلسازی شود. دامن شش ترک، حجم بیشتری از چهار ترک ایجاد می کند. دو نوع دامن هشت ترک، نسبت به دامن های قبلی، افزایش قد بیشتری را دارد. به طور کلی قد بلندتر، استفاده از رنگ های تیره تر و پارچه با ریزش بیشتر حجم را کمتر نشان می دهد.

 

دامن لچک دار و یا گوده دار:

دامن ترک با برش های مثلثی شکل در میان ترک ها اندام را کشیده تر و لاغرتر می نمایاند. فرم مثلثی با حالتی فلش مانند به سمت پایین نیز به افزایش قد فرد کمک می نماید. بهتر است که برای اندام های نامتناسب از رنگ روشن در لچک و رنگ تیره در دامن اصلی استفاده شود.

 

دامن لنگی:

در ظاهر این دامن شبیه به دامن تنگ است که برای هر اندامی مناسب است. در قسمت جلوی دامن دو تکه پارچه به جهت روی هم آمدن تعبیه شده است. برش عمودی دامن به افزایش قد کمک می نماید.

در صورتی که این برش به صورت منحنی در قسمت پایین دامن درآید، نسبت به حالت پیشین به افزایش قد کمک می نماید. دو تکه در قسمت پیش دامن به شکل های مختلف مانند دکمه، بند و گره ای از شال کمر، روی هم نگهداشته می شود.

 

دامن لنگی

دامن لاله ای:

نوع دیگری از دامن لنگی می باشد، برش جلو دامن سبب کوتاه نمایی بیشتر دامن نسبت به دامن لنگی و تنگ می شود. این دامن برای اندام لاغر و استخوانی مناسب است. طول پاها را کشیده تر نمایش می دهد. البته برای افرادی با شکم و باسن برجسته مناسب نمی باشد.

 

دامن پلیسه:

الگوی این دامن به صورت دور تا دور پیلی است. بدین ترتیب باسن و شکم را حجیم نشان می دهد. بنابراین برای افراد لاغر مناسب است. در صورت استفاده توسط افراد چاق تر، از پارچه ریزش دار و تیره رنگ استفاده گردد یا قسمت بالایی پیلی ها تا حدود باسن به هم دوخته شود.

می توان با کاربرد برش هایی در اطراف خط باسن، تاثیرات برجسته نمایی دامن را کاهش داد. برش افقی در قسمت باسن و اتصال دامن پلیسه به قسمت پایینی اندام، قد را کوتاه و اندام را چاق نشان می دهد اما نسبت به مدل اول، حجم کمر و باسن را کمتر برجسته نمایش می دهد.

برش مایل در باسن و اتصال دامن پلیسه به قسمت پایینی اندام ، نسبت به مدل دوم، افزایش قد بیشتری دارد. برش جناقی هفت در باسن و اتصال دامن پلیسه به قسمت پایینی اندام، قد را بلندتر نمایش می دهد، اما برای افراد با شکم برجسته مناسب نمی باشد. برش جناقی هشت، حجم شکم را برجسته تر نشان می دهد و افزایش قد بیشتری را روی شکم باعث می شود.

 

انواع دامن پلیسه کدام است؟

 

دامن پلیسه سله:

دامن پلیسه سله که حجم پیلی ها در قسمت پایین دامن بیشتر است برای اندام های متناسب توصیه می شود.

 

دامن پلیسه اسکاتلندی:

نوع دیگری از دامن پلیسه، دامن اسکاتلندی است که دور دامن به جز قسمت میانی پیش، پلیسه است. این نوع دامن برای افراد باریک و لاغر مناسب است تا پیلی های اطراف سبب برجسته نمایی و تعادل اندامی گردد. قد دامن در بلندنمایی یا کوتاه نمایی اندام موثر است.

دامن پیلی دار به اشکال مختلف قابل مدلسازی است که به چند نمونه آن اشاره می شود.:

گاه ممکن است پیلی به تعداد کم و به صورت دوقلو در برش های دامن ترک تکرار شود. این مدل علاوه بر بلندنمایی پاها، گشادی نسبی را در قسمت پایین دامن جهت سهولت در حرکت ایجاد می کند.

می توان پیلی های یک طرفه را در قسمت هایی از پیلی یا پشت دامن، بکار برد که سبب بلند نمایی پاها می شود. کاربرد پیلی های دوقلو به اشکال مختلف روی دامن امکان پذیر است.

 

 

توجه به تاثیرات هر دامن بر روی اندام در زمان خرید دامن زنانه می تواند به شما کمک نموده تا همواره استایلی زیبا و چشم نواز در بین دوستان و آشنایان خود داشته باشید.

 

تاریخچه دامن از گذشته تا به امروز

پلاک مد مرجع تخصصی مد و پوشاک

انواع یقه لباس کدام است و هرکدام چه تاثیر بر صورت دارد

آشنایی با انواع یقه لباس | یقه ها بر نواحی سر، شانه، صورت، کارور و سینه تاثیرات زیادی دارند. در مقایسه یقه های باز و بسته می توان گفت که در یقه های باز، اگر دید به سوی افق کشیده شود سرشانه را پهن تر نشان داده و باعث می شوند که گردن کوتاه تر بنظر برسد. اگر دید به سوی عمود کشیده شود گردن بلندتر، صورت کشیده تر و بلند نمایی بالاتنه بیشتر خواهد شد.

یقه های بسته حالتی خنثی دارند و تاثیر خاصی روی قسمت های اطراف ندارند. چرا که چشم ببیننده به صورت یکنواخت در چرخش است و برای تمامی اندام ها مناسب به نظر می رسند.

آشنایی با انواع یقه لباس

یقه گرد:

نزدیک ترین فرم یقه به بدن یقه گرد بسته است. این یقه هرچه بازتر باشد، صورت را گردتر نمایش داده و برای افرادی با صورت های کشیده مناسب است. اگر یقه گرد از سرشانه باز شود، برای افرادی با شانه های استخوانی مناسب نیست و می توان از پارچه های توری و گیپور برای رفع آن عیب استفاده نمود.

در صورتی که لباس یقه گرد جلوباز باشد، تاثیر بلندنمایی بر بالاتنه را دارد. و اگر این لباس دارای فضای باز در امتداد بلندی گردن باشد باعث افزایش بلندنمایی گردن شده و برای افرادی با گردن کوتاه مناسب است.

جهت بلندنمایی گردن، طرح های متعددی را می توان با پایه گرد ایجاد کرد. در صورتی که یقه گرد در راستای عمودی کشیده شود، باعث بلندنمایی گردن و بالاتنه می شود و برای افرادی با صورت کشیده مناسب است. یقه یک طرفه و نامتقارن سبب افزایش حجم سینه شده و سرشانه و گردن را کاملا نمایان می سازد، بنابراین برای افرادی با زیبایی مناسب اندامی توصیه می شود. کاربرد انواع بالاتنه با یقه گرد و جلوباز باعث بلندنمایی بالاتنه می شود.

 

 

یقه قایقی:

سرشانه را پهن و قد بالاتنه و گردن را کوتاه می نمایاند. بنابراین برای افرادی با شانه های افتاده، گردن بلند، صورت کشیده و چانه باریک و استخوانی مناسب است. البته اگر یقه قایقی آن قدر باز باشد که روی بازوان قرار گیرد، در این صورت برای افرادی با شانه های افتاده نیز مناسب نمی باشد. هرچه یقه در راستای افقی بازتر باشد، سرشانه را پهن تر می نماید. برش اضافی در آن سبب افزایش حجم سسنه می گردد.

برش منحنی در آن برای افراد استخوانی و لاغر مناسب است. جهت پوشاندن عیوب پیش سینه می توان با کاربرد پارچه اضافی در بالای یقه، سطح بیشتری از بالاتنه را پوشاند. نوع دکلته باعث بزرگتر نشان دادن حجم سینه شده و برای خانم هایی با زیبایی مناسب در بالاتنه توصیه می شود. بالاتنه دکلته به حالت زاویه دار باعث افزایش حجم سینه و نیز بلندنمایی بالاتنه می شود.

یقه هفت:

گردن و طول بالاتنه را بلندتر می نماید.  بنابراین برای افراد با گردن کوتاه، سینه بزرگ و لاغر و استخوانی مناسب است. در صورتی که یقه هفت در راستای عمود باز شود، باعث افزایش طول بالاتنه و گردن و کشیده به نظر رسیدن صورت می شود، پس برای افرادی با بالاتنه بلند و گردن بلند مناسب نیست.

همچنین برای افرادی با صورت کشیده و بسیار لاغر و استخوانی مناسب نیست. اگر یقه هفت در راستای افقی کشیده شود، برای افرادی با شانه های افتاده مناسب است. اگر یقه هفت در راستای افقی و عمودی باز شود، برای افرادی با پیش سینه زیبا و بالاتنه متناسب مطلوب است. یقه هفت نامتقارن برای تغییر در نگاه مخاطب و جلوه گری قسمتی از اندام کاربرد دارد که در این صورت، بهتر است با طراحی مناسب در برش و تزئینات لباس، تعادل را در لباس برقرار کرد.

لباس جلوباز با یقه هفت تاثیر بلندنمایی بیشتری برای بالاتنه و گردن دارد. یقه هفت با پهنای زیاد سبب تاکید بر حجم اطراف گردن می شود و البته تاثیرات بلندنمایی آن را کاهش می دهد. لباس یقه هفت با برش چپ و راستی دور یقه به واسطه حجم زیاد پارچه و رها بودن مقدار پارچه مصرفی، باعث افزایش حجم سینه و بالاتنه می شود.

 

یقه خشتی:

یقه مستطیل شکل با طول زیاد سبب افرایش حجم سینه و کوتاه نمایی بالاتنه می شود. فرم ذونقه ای در این یقه، سبب حجیم نمایاندن سینه می گردد. همچنین اشکالی از این یقه سبب افزایش طول گردن شده و برای افراد با سینه کوچک مناسب است. زیرا یقه خشتی دید را به سمت سینه ها هم منحرف می کند.

البته کاربرد خطوط منحنی تر در اطراف یقه، باعث افزایش حجم بالاتنه می شود. استفاده از فرم دکلته با بندهایی با ضخامت های مختلف در اطراف گردن، شبیه به یقه خشتی، باعث افزایش بیشتر حجم سینه شده و برای افرادی با سینه های بزرگ مناسب نیست، مگر آن که از انحنای فرم دکلته کاسته شود و طراحی یقه به اطراف خط سینه نرسد.

 

یقه دراپه:

فرم نرم این یقه برای چهره های استخوانی مناسب است. هرچه یقه کم حجم تر و از پارچه های ریزش دار تر باشد، اندام را ظریف تر می نماید. بعضی از مدل های این یقه سرشانه را پهن تر و سینه را بزرگ و بعضی از مدل ها برای افرادی با ایراد سینه کوچک مناسب است. البته این مدل برای افراد با سرشانه افتاده مناسب نیست و بالاتنه را هم بلندتر می نمایاند.

 

یقه ایستاده:

گردن را کوتاه و قد بالاتنه را بلند نشان می دهد و برای افرادی با چانه کشیده و بلند مناسب است. کاربرد برش عمودی در بالاتنه در قسمت های مختلف، باعث افزایش طول بالاتنه می شود. یقه ایستاده که در راستای افقی کشیده شود، برای افرادی با سرشانه افتادع توصیه می شود.

یقه اسکی:

این نوع یقه، گردن را کوتاه و بالاتنه را بلند می نماید. پهنای یقه، میزان گشادی دور یقه، نوع بافت پارچه کاربردی در اطراف گردن و رنگ آن در نوع تاثیرگذاری یقه اهمیت دارد.

 

یقه فرنچی:

صورت را کشیده و به دلیل خط عمودی در آن، کوتاه نمایی کمتری نسبت به یقه ایستاده دارد. این یقه برای افرادی با صورت چاق مناسب است. مدلسازی های مختلف در یقه باعث بلندنمایی بالاتنه و کاهش تاثیر یقه بر عریض نمایی گردن می شود.

 

یقه کراواتی:

یقه کراواتی روی یقه هفت یا گرد طراحی می شود، بنابراین تاثیرات آنها را دارد. بعلاوه آنکه طرح آویز آن، سبب بلندنمایی گردن و بالاتنه می شود. اگر حجم آویز زیاد نباشد، برای افراد با سینه بزرگ نیز مطلوب است. بعضی از مدل های این یقه گردن را کوتاه نشان داده و برای افرادی با صورت گرد و چاق مناسب نیست. بعضی از مدل های این یقه باعث بلندنمایی بالاتنه می شود و بعضی دیگر باعث افزایش حجم سینه می شود.

 

یقه ب.ب:

این یقه صورت را گردتر نمایش می دهد. طرح یقه ب.ب پایه دار، به طول بالاتنه می افزاید و گردن را کوتاه تر و چهره را پرتر نشان می دهد. بنابراین برای صورت های چاق و گرد مناسب نیست. عموما این نوع یقه برای نوزادان، کودکان و دختران نوجوان مناسب است.  البته برای خانم های مسن نیز به جهت تلطیف کردن چهره مناسب است.

پهنای یقه و بلندی پایه آن سبب تغییر تاثیرات یقه بر اندام می شود. هرچه بلندی پایه یقه بیشتر باشد، طول گردن را کوتاه تر نشان می دهد. هرچه پهنای بیشتری داشته باشد، سینه را حجیم تر و صورت را گردتر نشان می دهد.

 

یقه شکاری:

تیزی نوک یقه باعث بلندنمایی بالاتنه می شود. این طرح نسبت به یقه ب.ب برای صورت های گرد و  گوشتی مناسب تر است. مدلسازی های مختلف برای این یقه انجام می شود. بعضی از مدل ها باعث افزایش حجم سینه شده و برای افرادی با شانه های افتاده مناسب است. بعضی دیگر باعث افزایش حجم سینه و بلندنمایی بالاتنه می شود که این مورد بستگی به مدلسازی متفاوت خواهد بود.

در بعضی از مدلسازی ها این یقه حجم سینه را بیشتر و در بعضی بلندنمایی بالاتنه بیشتر نمایان می شود. بعضی از مدلسازی ها برای افرادی با بالاتنه کوچک و کوتاه مناسب است و همچنین بلوز با یقه شکاری و همچنین شنل با این یقه باعث بلندنمایی طول بالاتنه و  گردن می شود.

یقه آرشال:

مانند یقه هفت و مناسب برای چهره های استخوانی است. بالاتنه را کشیده تر و سینه را بزرگ تر می نمایاند. هرچه پهنای یقه و انحنای برگرد آن بیشتر باشد بر این خاصیت افزوده می شود. یقه آرشال هرچه پهن تر و به سمت شانه ها کشیده شده باشد برای افرادی با شانه افتاده و سینه کوچک مناسب است.

هرچه یقه باریک تر و به  سمت پایین امتداد یابد برای بلندنمایی بیشتر در بالاتنه مناسب بوده و برای افراد چاق مناسب تر است. بالاپوش با یقه آرشال و جلوباز که با بند بسته می شود باعث بلندنمایی قد اندام می شود. جلیقه با یقه آرشال باعث بلندنمایی طول گردن و بالاتنه می شود.

 

یقه ملوانی:

شانه را پهن تر و گردن را بلندتر می نماید. برای افراد استخوانی مناسب است. هرچه بلندای یقه هفت بیشتر و پهنای یقه کمتر باشد، طول بالاتنه بیشتر شده و تاثیر کمتر بر افزایش حجم سینه دارد.

 

یقه انگلیسی:

این یقه برای افرادی با بالاتنه درشت مناسب است. هرچه طول یقه بلندتر باشد، صورت و گردن را کشیده تر می نماید. هرچه پهنای یقه بیشتر باشد بر سرشانه و سینه تاکید می کند. دال یقه در خطای دید به سمت بالا یا پایین موثر است. اگر تکه زیر یقه متمایل به بالا باشد مانند یقه بلیزر بالاتنه را بلندتر می نمایاند. همچنین یقه انگلیسی برای افرادی با شانه افتاده مناسب است. مدلسازی های متنوع از بلوز و ژاکت با این نوع یقه را می توان طراحی کرد.

یقه آمریکایی:

تاثیرات این یقه مانند یقه آرشال است. در صورتی که زاویه یقه متمایل به سینه ها باشد باعث افزایش حجم سینه می شود. اگر متمایل به سرشانه ها باشد باعث پهنای بیشتر آن می شود.

 

یقه حلزونی:

این یقه از جزو یقه های فانتزی می باشد، قد بالاتنه را بلندتر، گردن را بلندتر، سینه را حجیم تر می نماید. هرچه حجم پیلی ها بیشتر باشد باعث افزایش بیشتر حجم سینه می شود و برای خانمی با سینه کوچک مناسب است. اگر پارچه آهار دار برای این یقه استفاده شود، تاثیرات حجیم نمایی آن بیشتر می شود.

 

یقه پوست:

این یقه روی هر مدل یقه برگردانی می تواند استفاده شود و علاوه بر تاثیرات آن، افزایش حجم را هم باعث می شود. عموما این یقه در هر قسمتی از بدن قرار گیرد، سبب افزایش حجم می گردد. نوع خواب پوست و رنگ آن نیز بر نوع حجیم نمایی موثر است.

 

آشنایی با انواع یقه لباس به طراحی لباس کمک نموده تا در زمان طراحی لباس با داشتن دانش کافی نسبت به اندام و تاثیراث هر یقه بر روی فرم صورت افراد بتواند طرح هایی زیباتر و قابل قبول و مورد پسند مخاطب طراحی نموده و به مرحله تولید رساند.

پلاک مد مرجع تخصصی مد و پوشاک …

انواع دامن کدام است و دامن مناسب برای هر فرد کدام است

آشنایی با انواع دامن | ساده ترین تعریفی که می توان از دامن ارائه نمود این است که دامن لباس و پوششی است که از کمر شروع می شود و در کمر بسته شده و دور پاها آویزان شده و همانند شلوار بین پاها به هم متصل نمی شود.

این پوشش جذاب، راحت و زیبا جلوه ای خاص به پوشش بانوان می دهد، دارای انواع مختلفی می باشد، که در ادامه به انواع آنها، ویژگی هایشان و خصوصیات آنها خواهیم پرداخت.

توضیحی مختصر در مورد تاثیرات کلی دامن ها بر روی اندام

  1. هرچه طول دامن بلندتر باشد، در میزان بلند نمایی پاها موثر است. نکات تکمیلی درباره طول دامن مشابه طول شلوار است که در بخش مربوط به آشنایی با تاثیرات شلوار بر اندام در مورد آن سخن خواهیم گقت.
  2. اگر دامن دارای نواری در قسمت کمر باشد، نسبت به دامنی که از سجاف در کمر آن استفاده می شود، بلند نمایی پاها را افزایش می دهد.
  3. هر چه از پارچه ظریف تر و لطیف تر در دامن استفاده بلند نمایی پاها بیشتر می شود.
  4. هر چه پارچه دامن از رنگ های تیره تر باشد بلند نمایی پاها افزایش می یابد.
  5. هر چه رنگ دامن به رنگ پارچه مورد استفاده در بالاتنه نزدیک تر باشد، طول پاها کشیده تر به نظر می رسد.
  6. هرچه اندازه نقوش در پارچه دامن ریزتر باشد طول پاها کشیده تر به نظر می رسند.

آشنایی با انواع دامن و تاثیرات آنها بر روی اندام

آشنایی با انواع دامن باعث می شود که در هنگام خرید دامن زنانه بتوان بهترین دامن را متناسب با اندام خود انتخاب نموده و استایل شیک و منحصر بفرد داشته باشیم.

دامن تنگ و یا راسته:

نزدیک ترین فرم دامن به بدن که قابل استفاده برای هر اندامی می باشد. با الگویی مناسب، برای افرادی با شکم بزرگ قابل اجرا است. قد دامن در بلند بلند نمایی یا کوتاه نمایی اندام موثر است. این دامن به اشکال مختلف می تواند مدلسازی شود.

دامن خمره ای:

قسمت پایینی دامن، تنگ تر از دامن راسته است، بنابراین حجم باسن را بزرگ تر از حد معمول نشان می دهد. گاه بجای پنس در قسمت کمر از پیلی استفاده می شود.

دامن فون:

دامن فون با آزادی های مختلف قابل اجرا است. هرچه گشادی پایین دامن بیشتر شود، پاها را چاق تر و کوتاه تر نشان می دهد. قد دامن در بلند نمایی پاها و یا کوتاه نمایی طول پاها موثر است.

دامن فون با گشادی متوسط برای افراد با باسن بزرگ مناسب است. در انواع مدلسازی این دامن می توان چین هایی را به دور کمر، ردیف چین در حاشیه پایین دامن و یا اطراف خط کمر افزود.

دامن پلیسه:

الگوی این دامن به صورت دور تا دور پیلی است. بدین ترتیب باسن و شکم را حجیم نشان می دهد. بنابراین برای افراد لاغر مناسب است. در صورت استفاده توسط افراد چاق تر، از پارچه ریزش دار و تیره رنگ استفاده گردد یا قسمت بالایی پیلی ها تا حدود باسن به هم دوخته شود. می توان با کاربرد برش هایی در اطراف خط باسن، تاثیرات برجسته نمایی دامن را کاهش داد. برش افقی در قسمت باسن و اتصال دامن پلیسه به قسمت پایینی اندام، قد را کوتاه و اندام را چاق نشان می دهد اما نسبت به مدل اول، حجم کمر و باسن را کمتر برجسته نمایش می دهد.

برش مایل در باسن و اتصال دامن پلیسه به قسمت پایینی اندام ، نسبت به مدل دوم، افزایش قد بیشتری دارد. برش جناقی هفت در باسن و اتصال دامن پلیسه به قسمت پایینی اندام، قد را بلندتر نمایش می دهد. اما برای افراد با شکم برجسته مناسب نمی باشد. برش جناقی هشت، حجم شکم را برجسته تر نشان می دهد و افزایش قد بیشتری را روی شکم باعث می شود.

دامن پلیسه سله که حجم پیلی ها در قسمت پایین دامن بیشتر است برای اندام های متناسب توصیه می شود. نوع دیگری از دامن پلیسه، دامن اسکاتلندی است که دور دامن به جز قسمت میانی پیش، پلیسه است. این نوع دامن برای افراد باریک و لاغر مناسب است تا پیلی های اطراف سبب برجسته نمایی و تعادل اندامی گردد. قد دامن در بلندنمایی یا کوتاه نمایی اندام موثر است.

دامن پیلی دار به اشکال مختلف قابل مدلسازی است که به چند نمونه آن اشاره می شود.:

گاه ممکن است پیلی به تعداد کم و به صورت دوقلو در برش های دامن ترک تکرار شود. این مدل علاوه بر بلندنمایی پاها، گشادی نسبی را در قسمت پایین دامن جهت سهولت در حرکت ایجاد می کند.

می توان پیلی های یک طرفه را در قسمت هایی از پیلی یا پشت دامن، بکار برد که سبب بلندنمایی پاها می شود. کاربرد پیلی های دوقلو به اشکال مختلف روی دامن امکان پذیر است.

دامن شلواری:

نسبتا تنگ و با خط اتو، در حالت عادی، شبیه دامن تنگ است و خط عمودی آن سبب، بلندنمایی نسبی پاها می شود. بنابراین تا حدودی اشکالات اندامی را می پوشاند. دامن شلواری نسبتا تنگ و بدون خط اتو، برای افرادی که چاقی موضعی ندارند مناسب است.

دامن شلواری گشادتر که فاق آن نمایان باشد برای افرادی با شکم بزرگ و طول پاهای کوتاه مناسب نیست. دامن شلواری نسبتا گشاد و شبیه به دامن نیم کلوش برای اندام های لاغر مناسب است. رنگ، نقش و جنس پارچه و قد دامن در بلندنمایی یا کوتاه نمایی پاها موثر است.

 

دامن چین دار:

دامن های چند طبقه چین دار بنا بر تعداد طبقات، قد را کوتاه تر و اندام را چاق تر نشان می دهند. این دامن ها برای اندام  های لاغر با کمر باریک مناسب است. در صورتی که خط جداکننده چین ها افقی باشد این تاثیر بارزتر است. در صورتی که خط جداکننده چین ها مایل به یک سو باشد، بلندنمایی بیشتر می شود.

در صورتی که خط جدا کننده چین ها در جهات مختلف باشد کوتاه نمایی نسبت به حالت اول کمتر و نسبت به حالت دوم کمی بیشتر است. در مدلسازی دامن چین دار، می توان ردیف های چین را توسط برش ها در جهات و تعداد مختلف  مختلف تعبیه نمود.

هرچه ردیف های چین ها بیشتر، تفاوت های رنگی آنها بیشتر و دامن پرچین تر باشد، باعث کوتاه نمایی بیشتر می شود. البته جنس و نقش پارچه و بلندی دامن نیز موثر است. این دامن می تواند بدون طبقه و به صورت یک تکه از کمر دارای چین های سوزنی باشد که در این صورت باعث افزایش حجم باسن و کمر می شود و فقط برای افراد لاغر و بدون ایراد اندامی در این قسمت مناسب است.

 

دامن های فانتزی:

در صورتی که در الگوسازی دامن، آستر به میزان قابل توجهی از رویه دامن کوتاه تر باشد، در هنگام اتصال رویه به آستر، حجمی برای دامن ایجاد می شود. در صورتی که پارچه این دامن از پارچه آهار دار و خشک استفاده شود، میزان چین های ایجاد شده بیشتر می شود.

دامن قارچی فرد را کم سال تر و اندام را کوتاه و پهن نشان می دهد. دامن ها دراپه و چین دار در قسمت های مختلف، اندام را حجم و قد را کوتاه نشان می دهد. بنابر جایگاه دراپه ها و چین ها خصلت های مختلف پیدا می کند.

 

آشنایی با انواع دامن به طراحی لباس کمک نموده تا در زمان طراحی لباس با داشتن دانش کافی نسبت به اندام و تاثیراث هر دامن بر روی اندام افراد بتواند طرح هایی زیباتر و قابل قبول و مورد پسند مخاطب طراحی نموده و به مرحله تولید رساند.

 

پلاک مد مرجع تخصصی مد و پوشاک …

دامن، یکی از پرطرفدارترین و قدیمی‌ترین لباس‌های زنانه است که در طول تاریخ دچار تحولات زیادی شده است. از دوران باستان تا مدرن، دامن همواره بخشی از فرهنگ و هویت زنان در جوامع مختلف بوده است. این لباس نه تنها به دلیل راحتی و زیبایی‌اش محبوب است، بلکه نمادی از تاریخ، فرهنگ و تغییرات اجتماعی نیز به شمار می‌رود. در این مقاله، به بررسی تاریخ دامن و روند تحولی آن در طول سال‌ها پرداخته‌ایم و همچنین نکاتی برای انتخاب دامن متناسب با سبک و نیازهای شما ارائه خواهیم داد.


تاریخچه دامن: از آغاز تا امروز

  1. دوره باستان: پوشش‌های ابتدایی زنان

در دوران باستان، دامن‌ها ساده و بدون تزئینات خاص بودند. زنان در جوامع مختلف از جمله مصر، یونان و روم، دامن‌هایی از پارچه‌های طبیعی مانند پشم و کتان می‌پوشیدند. این دامن‌ها معمولاً بلند بودند و بیشتر به منظور پوشاندن بدن استفاده می‌شدند.

  1. قرون وسطی: ظهور طرح‌های پیچیده

در قرون وسطی، دامن‌ها از سادگی بیرون آمدند و به تدریج با استفاده از پارچه‌های گران‌قیمت‌تر و طرح‌های پیچیده‌تر به لباس‌های مجلسی تبدیل شدند. در این دوران، دامن‌ها بیشتر به عنوان نمادی از ثروت و جایگاه اجتماعی به کار می‌رفتند. دامن‌های بلند و پرحجم که در زیر آن‌ها کرست‌ها یا دامن‌های پف‌دار قرار می‌گرفت، بسیار محبوب شدند.

  1. دوران رنسانس: تحول در طراحی و فرم‌ها

در دوران رنسانس، دامن‌ها تغییرات عمده‌ای را تجربه کردند. دامن‌هایی با طرح‌های پیچیده‌تر، تزئینات بیشتر و حتی لایه‌های متعدد به بازار آمدند. در این دوره، زنان شروع به استفاده از پارچه‌های رنگارنگ و طراحی‌های مختلف در دامن‌ها کردند.

  1. قرن نوزدهم: دامن‌های پف‌دار و دنباله‌دار

در قرن نوزدهم، دامن‌های پف‌دار و دنباله‌دار برای نخستین بار محبوب شدند. این طراحی‌ها به ویژه در دوران ویکتوریایی و در مراسم‌های رسمی کاربرد داشتند. این دامن‌ها معمولاً از پارچه‌های سنگین و پرحجم ساخته می‌شدند.

  1. قرن بیستم: دامن‌های کوتاه و آزادی در پوشش

با آغاز قرن بیستم و تغییرات اجتماعی ناشی از جنگ جهانی اول و دوم، دامن‌ها کوتاه‌تر شدند و سبک‌های مدرن‌تری به دنیای مد معرفی شد. طراحان معروفی همچون کوکو شانل، دیور و دیگران با معرفی دامن‌های کوتاه‌تر و ساده‌تر، تغییرات زیادی را در دنیای مد به وجود آوردند.

  1. مدرن: دامن‌های متنوع برای هر سلیقه و مناسبتی

امروزه، دامن‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که متناسب با هر سلیقه و موقعیتی باشند. از دامن‌های میدی و کوتاه گرفته تا دامن‌های بلند و رسمی، تنوع بالای طرح‌ها و جنس‌ها در دسترس قرار دارد. امروزه، زنان می‌توانند با توجه به موقعیت اجتماعی، فرهنگی و سلیقه شخصی خود، دامنی مناسب انتخاب کنند.


نکاتی برای انتخاب دامن متناسب با نیاز شما

1. انتخاب دامن بر اساس اندام شما

برای انتخاب دامن مناسب، مهم است که اندام خود را بشناسید. اگر اندام شما به شکل ساعت شنی است، می‌توانید دامن‌های پف‌دار یا پرحجم را انتخاب کنید تا توجه‌ها به کمر شما جلب شود. برای افرادی که اندام لاغر دارند، دامن‌های حجم‌دار می‌توانند جذاب‌تر به نظر برسند.

2. دامن‌های روزمره و رسمی

دامن‌ها علاوه بر استفاده روزمره، در موقعیت‌های رسمی نیز کاربرد دارند. برای روزهای کاری، می‌توانید از دامن‌های ساده و کلاسیک مثل دامن‌های کمر بلند و میدی استفاده کنید. برای مهمانی‌ها یا مراسم‌های رسمی، دامن‌های بلند و مجلسی انتخاب خوبی خواهند بود.

3. جنس پارچه دامن

جنس پارچه دامن از اهمیت زیادی برخوردار است. در فصل‌های گرم سال، انتخاب دامن‌هایی از جنس کتان، لینن یا نخ بسیار راحت و مناسب خواهد بود. در فصول سردتر، دامن‌های پشمی یا از جنس مواد ضخیم‌تر می‌توانند شما را گرم نگه دارند.

4. رنگ و طرح دامن

رنگ دامن باید با دیگر اجزای کمد شما هماهنگ باشد. برای روزمره، دامن‌های تک‌رنگ یا با طرح‌های ساده انتخاب خوبی هستند. اما برای شب‌های خاص و مهمانی‌ها، می‌توانید به دامن‌های با طرح‌های شاد و رنگ‌های برجسته‌تر فکر کنید.


نتیجه‌گیری

دامن به عنوان یکی از اساسی‌ترین اجزای کمد لباس هر زن، تاریخچه‌ای پر از تغییرات و تحول دارد. از سادگی دوران باستان تا تنوع و پیچیدگی مدرن، دامن همواره همراه با تحولات فرهنگی و اجتماعی دچار تغییراتی شده است. انتخاب دامن مناسب می‌تواند تأثیر زیادی در زیبایی و راحتی شما داشته باشد. با توجه به نکاتی که در این مقاله اشاره شد، می‌توانید دامن‌هایی را انتخاب کنید که متناسب با سلیقه، سبک و نیاز شما باشد.