لویی ویتون؛ بیانگذار یکی از با ارزشترین برندهای دنیای مد و فشن
لویی ویتون را به جرات می توان از پرچم داران صنعت مد و فشن در دنیا می توان نام برد که در طی سال های متمادی توانسته عنوان با ارزش ترین برند دنیا مد را به خود اختصاص دهد.
اینکه قدمت این برند چیزی در حدود 170 سال می باشد ممکن است که برایتان جالب باشد، هنگامی که همسر ناپلئون بناپارت، لویی ویتون را استخدام نمود تا برای ملکه فرانسه چمدان و کیف های دستی بسازد.
در ادامه نخست به زندگینامه لویی ویتون و پس از آن به تاریخچه این برند شناخته شده و صاحب سبک فرانسوی از قرن نوزدهم میلادی تا به امروز خواهیم پرداخت.
لویی ویتون در چهارم اوت سال 1821 در دهکده ای کوچک در منطقه ای کوهستانی در شرق کشور فرانسه به نام آنچای دیده به جهان گشود.
اجداد وی همگی کارگرد بودند، پدر وی “خاویر ویتون” کشاورز و مادرش “کورن گیلارد” در یک آسیاب مشغول به کار بودند. هنگامی که ویتون کودکی ده ساله بود مادرش درگذشت و پدر وی با زنی دیگر ازدواج نمود. به خاطر سخت گیری های بیش از حد و آزار و اذیت نامادری لویی ویتون که کودکی سرخست بود به ستوه آمده و تصمیم گرفت تا آنچای را ترک گفته و به پاریس نقل مکان نماید.
در بهار سال 1835 لویی ویتون که در آن زمان سیزده سال داشت آنچای را ترک نمود و به تنهایی به پاریس مهاجرت نمود. سفر وی چیزی در حدود 3 سال به طول انجامید و نزدیک به 470 کیلومتر مسافت از روستای خود تا پاریس را پای پیاده طی نمود.
وی در طی این مدت به سختی خورد و خوراک و سرپناه خود را فراهم می نمود و هرجایی که می توانست اقامت می نمود. سرانجام در سال 1831 در شانزده سالگی به پاریس قدم گذاشت. در آن هنگام در اوج انقلاب صنعتی در شهر پاریس، رشد فزاینده فقر و گسترش بیماری های واگیردار سبب گشته بود تا مردم پاریس در شرایط زندگی به سر ببرند.
ویتون نوجوان توانست در کارگاه چمدان سازی خوش آوازه ای به نام “موسیو مارچال” مشغول به کار گردد و کسب درآمد نماید.
آغاز فعالیت حرفهای ویتون جوان در پاریس و تاسیس برند لویی ویتون
در اروپای قرن نوزدهم، صنعت ساخت چمدان شغلی هنری و قابل احترام، اصیل و لوکس بشمار می آمد. در کارگاه های چمدان سازی، پیشه وران به صورت سفارشی و با در نظر گرفتن اندازه کالاهایی که باید بسته بندی می شدند صندوق و چمدان می ساختند و به مشتریان عرضه می نمودند.
پس از گذشت چند سال ویتون جوان موفق شد تا به عنوان سازنده ای مطرح در میان اشراف پاریس به شهرت برسد و جایگاهی برای خود بدست آورد.
در دوم دسامبر سال 1851 میلادی، پس از 16 سال از ورود ویتون به شهر پاریس، لوئیس ناپلئون بناپارت کودتا نمود و به قدرت رسید. دقیقا یک سال پس از کودتا، وی با نام سلطنتی “ناپلئون سوم” فرماندهی امپراتوری فرانسه را به دست گرفت.
این اتفاق برای ویتون جوان اتفاقی خوش یمن بشمار آمد، همسر ناپلئون بناپارت سوم “اوژنیا مونتخیو” کنتس اسپانیا بود. وی پس از ازدواج با امپراتور، ویتون را به عنوان سازنده چمدان استخدام نمود تا بهترین و مرغوب ترین صندوق ها و چمدان ها را برای لباس های زیبا و گران بهایش طراحی و بسازد.
این اتفاق نطقه عطفی در زندگی حرفه ای لویی ویتون بشمار آمد. پس از استخدام لویی ویتون توسط ملکه اسپانیا، وی توانست در طی سال های متمادی محصولات خود را به هویت برندی لوکس و سلطنتی به دنیای مد و فشن معرفی نماید.
سال 1854 میلادی برای لویی ویتون سالی مملو از تغییراتی مهم و بنیادین بود، وی در بهار سال 1954 میلادی با دختری جوان و زیبا به نام “امیلی پریو” ازدواج نمود و چند ماه پس مراسم ازدواج کارگاه مسیو مارچال را ترک نمود و پس از آن کارگاه چمدان سازی خود را در شهر پاریس افتتاح نمود. وی در خارج از فروشگاه چمدان خود تابلویی آویزان نمود که بر روی آن نوشته شده بود: “ایمن ترین بسته بندی کننده اشیا شکستنی و متخصص در بسته بندی مد”.
توسعه برند لویی ویتوی همراه با نوآوری و خلاقیت در تولید محصولات جدید
ویتون در سال 1858 میلادی یعنی چهار سال پس از افتتاح کارگاه چمدان سازی خود، چمدانی جدید را به دنیای مد عرضه نمود. در این چمدان به جای استفاده نمودن از چرم، از نوعی کرباس خاکستری رنگ استفاده شده بود که سبک تر و بادوام تر از دیگر چمدان ها بود، همچنین در برابر نفوذ نمودن نم و رطوبت نیز دارای مقاومت بیشتری بود.
در آن زمان چمدان هایی که تولید می شدند لایه بالایی آنها به صورت گرد طراحی می گردید زیرا این طراحی باعث می شد تا آب بر وری چمدان جمع نشود، به همین خاطر حمل نمودن آنها برای مسافران سخت بود.
اما چمدانی که ویتون طراحی نموده بود مستطیلی و مکعبی شکل بود، این الگوی جدید منجر می گردید تا چمدان ها را بتوان به راحتی بر روی هم قرار داد و حمل آنها نیز به آسانی صورت پذیرد. بعلاوه به دلیل سبک تر بودن کرباس به نسبت چرم، چمدان های ویتون به نسبت چمدان های قدیمی تر سبک تر بودند.
از جایی که عرضه این چمدان ها با استقبال زیادی در فروش مواجه گردید، تقاضای مشتریان برای خریداری آنها افزایش یافت. در نتیجه پس از مدتی ویتون توانست کارگاه تولید چمدان خود را گسترش دهد. سفارش های زیادی از سوی اعیان و اشراف به کارگاه چمدان سازی لویی ویتون ارائه گردید. علاوه بر افراد ثروتمند اسماعیل پاشا، پادشاه مصر نیز از مشریان لویی ویتون بشمار می آمد.
پس از شروع جنگ پروس در 1970 میلادی کشور فرانسه با مشکلات فراوانی روبرو گردید. با محاصره شهر پاریس و وقوع جنگ داخلی امپراطوری فرانسه سرنگون گردید، سرانجام در ژانویه سال 1871 میلادی محاصره پاریس پایان یافت.
در زمان جنگ و محاصره پاریس، لویی ویتون به روستای محل تولد خود آنچای بازگشت و هنگامی که به پاریس برگشت متوجه گردید که کارگاهش ویران گردیده است و در پی آن تجهیزات کارگاه نیز همه به سرقت رفته است.
ویتون تمام تلاش و همت خود را به کار گرفت تا بتواند تجارت از دست رفته خود را با دیگر باز یابد، این بار ویتون بر روی ساختن و طراحی محصولات لوکس تمرکز نمود و کارگاه خود را در محله ای لوکس در مرکز شهر بازگشایی نمود.
در 1872 میلادی ویتون به منظور اینکه طراحی های خود را از دیگر برندها که از وی تقلید نموده بودند متمایز نماید ظاهر محصول خود را تغییر داد و از طرح راه راه قرمز و سفید برای طراحی چمدان های خود استفاده نمود.
طراحی مینیمال ولی در عین حال جدید و مجلل چمدان های ویتون برای اشراف و ثروتمندان پاریس بسیار جذاب و خوشایند بود. پس از تولید نمودن این چمدان ها برند لویی ویتون علاوه بر شهرتش در تولید نمودن محصولات لوکس و مجلل به عنوان برندی مدرن نیز شناخته شد.
در قرن هجدهم میلادی از بزرگ ترین مشکلات مسافران آن زمان این بود که در جاده های بین راهی اغلب مورد حمله دزدان بین راهی قرار گرفته و چمدان هایشان سرقت می گردید. در 1886 میلادی لویی ویتون و پسرش جورج ویتون از قفل های جدیدی برای چمدان های خود استفاده نمودند. آنها چندین سال بر روی طراحی این قفل ها کار نمودند و توانستند آنها را توسعه دهند، در نهایت جورج توانست با کمک پدر خود انقلابی در صنعت ساخت چمدان به وجود آورند که در نتیجه آن قفلی کاملا جدید را برای چمدان های برند لویی ویتون اختراع نمودند.
در آن زمان جورج ویتون در روزنامه های عمومی، هری هودینی شعبده باز معروف آمریکایی را به چالش کشید و از وی درخواست نمود تا قفل های چمدان های لویی ویتون را بشکند و از داخل آن بیرون بیاید. هری هودینی از این چالش استقبال ننمود اما سیستم قفل های جدید ویتون به قدری منحصر بفرد و کارا بود که امروزه نیز از همان سیستم به منظور ساخت قفل های چمدان ها استفاده می گردد.
از مرگ لویی ویتون و توسعه میراث وی از گذشته تا به امروز
لویی ویتون در 27 فوریه سال 1892 میلادی در 70 سالگی دیده از جهان فرو بست. پسر وی جورج ویتون میراث پدر خود را ادامه داد و با توسعه برند، لویی ویتون را به یکی از مطرح ترین و شناخته شده ترین برندهای بین المللی دنیای مد و فشن بدل نمود.
در 1896 میلادی، لوگوی برند لویی ویتون توسط جورج ویتون طراحی گردید که از آن زمان تا به امروز مورد استفاده این برند قرار گرفته است.
لوگوی ویتون با الهام گرفتن از گل چهار پر “مون” که طرحی معروف در دوره ویکتوریا بود همراه با نام اختصاری برند لویی ویتون طراحی گردید. استفاده از نمودن از این لوگو بر روی محصولات ویتون منجر گردید تا پس از سالیانی چند از کپی برداری سایر تولید کنندگان جلوگیری گردد.
در سال 1854 میلادی، در هنگام افتتاح نمودن کارگاه لویی ویتون تنها 20 نفر کارگر در آن کارگاه به کار مشغول بودند اما در سال 1900 میلادی یعنی چیزی در حدود 46 سال بعد تعداد کارگران مشغول به کار کارگاه ویتون به 100 نفر رسید و در 1914 میلادی رشد برند لویی ویتون به قدر زیاد گردید که در آن زمان 225 نفر کارگر در کارگاه تولیدی ویتون مشغول به کار بودند.
برند لویی ویتون در سال 1913 میلادی ساختمان خود را در خیابان شانزه لیزه شهر پاریس افتتاح نمود. در آن هنگام فروشگاه ویتون به عنوان یکی از بزرگترین فروشگاه های کالاهای مسافرتی در جهان شناخته می شد. در همان سال ها این برند شعبه های خود را در شهرهای بمبئی، واشنگتن، لندن، اسکندریه و شهر بوینس آیرس افتتاح نمود.
طراحی، تولید و ارائه محصول های جدید همواره ادامه داشت تا در سال 1936 میلادی جورج ویتون درگذشت و پس از آن پسز وی “گاستون لویی ویتون” اداره نمودن امور مربوط به برند را عهده دار گردید.
در طی دوران مدیریت وی شرکت ویتون روند رشد مناسبی داشت و هر ساله بر تعداد شعبه ها افزوده می گردید به نحوی که در سال 1997 میلادی دو واحد از فروشگاه های لویی ویتون درآمد سالانه 10 میلیون دلار را رقم می زدند.
در سال های فعالیت این برند تا به اکنون، این برند جدای از طراحی و تولید چمدان، کالاهای لوکس دیگری همانند کفش های چرم، جواهرات و زیورآلات لوکس، عطر، ساعت، عینک های آفتابی و نوشت افزارهای منحصر بفرد همانند ست های خودنویس را نیز در تولیدات خود مد نظر قرار داده و به بازار ارائه نموده است.
در سال 2020 میلادی و در گزارش سالیانه موسسه “استاتیستا” برند لویی ویتون توانست تا در رتبه بندی برندهای لوکس جهان رتبه نخست را از آن خود نماید و عنوان با ارزش ترین برند جهان را به دست آورد. ارزش اقتصادی این برند در آن سال، رقمی معادل با 48 میلیارد و 214 میلیون دلار بود و در حال حاضر در بیش از 50 کشور دنیا دارای نماینده رسمی و در حدود 500 بوتیک در نقاط مختلف جهان را دارا می باشد.
دانستنی های جذاب درباره برند لویی ویتون
این برند در سالیان فعالیت خود برای تبلیغات خود از هنرپیشه ها، خوانندگان و بازیگران معروف استفاده نموده است. از این افراد می توان به چهره های شناخته شده ای همچون محمدعلی کلی، جنیفر لوپز، کانیه وست، آنجلینا جولی، مدونا، دیوید بویی و همچنین میخائیل گورباچف اشاره نمود.
از دیگر چهره های شناخته شده می توان به آدری هپبورن اشاره نمود که به عنوان مدل تبلیغات لویی ویتون فعالیت نموده است. از این چهره عکس های زیادی همراه با کیف های این برند ثبت و منتشر گردیده است. تبلیغات موثر برند لویی ویتون در مدت زمان فعالیت این برند، منجر گردید تا لویی ویتون هیچ وقت از لیست محبوب ترین و موفق ترین برندهای مطرح مد خارج نگردد.
از قرن نوزدهم میلادی تاکنون لویی ویتون در محصولات خود از مواد اولیه خلاقانه ای همانند: مس، چوب، کرباس، چرم های طبیعی مانند چرم گوساله، کروکدیل، تمساح، فیل، مارمولک، گراز دریایی، مار و فوک دریایی استفاده نموده است.
از آن جهت که این برند یکی از لوکس ترین برندهای دنیا بشمار می آید، محصولات تقلبی مرتبط با برند لویی ویتون در بازار بسیار زیاد است، لویی ویتون بوسیله تیمی حرفه ای از وکلا و آژانس های تحقیقات با جدیت از طریق دادگاه در سرتاسر دنیا به این موضوع می پردازد.
بیشتر کیف های برند لویی ویتون دست دوز بوده و به طور میانگین تولید هر کیف چیزی در حدود یک هفته زمان می برد و به همین خاطر است که قیمت محصولات این برند لوکس بالا می باشند. محصولات این برند با حدی با کیفیت می باشند که با تهیه و خریداری نمودن هر کدام از کیف های این برند می توانید بیش از 20 سال از آنها استفاده نمایید. علت کیفیت بالای این محصولات نیز طی نمودن مراحل سختی از کیفیت سنجی پیش از ورود و عرضه به بازار می باشند.
- پلاک مد مرجع تخصصی مد و فشن …