دلیلهای استفاده از چوب و فلک در مکتب خونههای قدیمی ایران
چوب و فلک یکی از شناختهشدهترین ابزارهای تنبیه بدنی در مکتبخانههای سنتی ایران بود. این ابزار نهتنها در خاطرات نسلهای گذشته نقش بسته، بلکه بخشی از فرهنگ آموزشی و تربیتی ایران در دورههای پیشامدرن محسوب میشود. اما چرا چوب و فلک تا این اندازه رایج بود؟ در این مطلب، با نگاهی تحلیلی و تاریخی، مهمترین عوامل رواج این روش را بررسی میکنیم.
۱. باور فرهنگی به ضرورت تنبیه بدنی
در گذشته، بسیاری از خانوادهها و معلمان معتقد بودند که «تنبیه بدنی لازمه تربیت صحیح کودک است». این باور در ضربالمثلها و ادبیات عامه نیز نمود داشت. جمله معروف «گوشت و پوستش از شما، استخوانش از ما» که والدین هنگام سپردن فرزند به مکتب خونه میگفتند، نشاندهنده پذیرش اجتماعی تنبیه بدنی بود.
روایت تاریخی:
در خاطرات بسیاری از بزرگان، آمده است که حتی والدین از معلم میخواستند اگر فرزندشان درس نمیخواند یا شیطنت میکرد، او را با چوب و فلک ادب کند.
۲. نبود روشهای تربیتی و آموزشی نوین
در مکتبخانهها، خبری از روانشناسی تربیتی، مشاوره یا روشهای انگیزشی امروزی نبود. معلمان برای ایجاد نظم و پیشبرد آموزش، سادهترین راه یعنی تنبیه بدنی را انتخاب میکردند. ابزارهایی مانند چوب و فلک، خطکش چوبی و ترکه انار در هر مکتبخانهای پیدا میشد.
۳. ساختار سنتی آموزش و نبود استاندارد
در مکتبخانهها، دانشآموزان با سنین و سطوح مختلف در یک اتاق کوچک جمع میشدند. معلم برای مدیریت این جمع ناهمگون و جلوگیری از بینظمی، چارهای جز استفاده از روشهای قهری نداشت. نبود استاندارد آموزشی و برنامه درسی مشخص، کنترل کلاس را برای معلم دشوارتر میکرد.
۴. پذیرش و حتی تشویق والدین
در گذشته، والدین نهتنها با تنبیه بدنی مخالف نبودند، بلکه آن را نشانه دلسوزی و جدیت معلم میدانستند. این حمایت اجتماعی، معلمان را در استفاده از چوب و فلک جسورتر میکرد.
۵. کمبود امکانات و نبود جذابیت در آموزش
مکتبخانهها معمولاً امکانات محدودی داشتند؛ نه وسایل کمکآموزشی بود و نه فضای کافی برای بازی و فعالیتهای متنوع. همین کمبودها باعث میشد معلم برای حفظ نظم و تمرکز دانشآموزان، به تنبیه بدنی متوسل شود.
مقایسه با آموزش امروزی
امروزه با پیشرفت علم روانشناسی و آموزش، ثابت شده که تنبیه بدنی آثار منفی زیادی بر روح و روان کودک دارد و میتواند منجر به کاهش اعتماد به نفس، اضطراب، پرخاشگری و حتی افت تحصیلی شود. به همین دلیل، روشهای تربیتی مثبت، تشویق، گفتوگو و آموزش مهارتهای اجتماعی جایگزین روشهای قهری شدهاند.
منابع پیشنهادی برای مطالعه بیشتر
کتاب «تاریخ آموزش و پرورش ایران» نوشته دکتر علیاکبر سیف
کتاب «یادداشتهای مکتبخانه» نوشته جعفر شهری
مقاله «نقش مکتبخانهها در آموزش سنتی ایران» در مجله مطالعات تاریخی
جمعبندی
استفاده از چوب و فلک در مکتبخانههای قدیمی ایران، ریشه در باورهای فرهنگی، نبود امکانات و روشهای نوین آموزشی، ساختار سنتی آموزش و پذیرش اجتماعی داشت. امروزه با پیشرفت علم و تغییر نگرش جامعه، این روشها منسوخ شده و جای خود را به شیوههای تربیتی مثبت و انسانی دادهاند. آگاهی از این تاریخچه، به ما کمک میکند تا قدر آموزش مدرن و اهمیت احترام به حقوق کودک را بهتر بدانیم.
اگر علاقهمند به تاریخ آموزش و پرورش ایران هستید یا تجربهای از مکتبخانههای قدیمی دارید، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید!
پلاک مد، دنیای دانستنیهای شیرین
- مهمترین باور فرهنگی که زمینه را برای استفاده از تنبیه بدنی در مکتبخانهها فراهم کرد، چه بود؟
- چرا با وجود روشهای تربیتی نوین امروزی، معلمان در مکتبخانهها به تنبیه بدنی روی میآوردند؟
- ساختار آموزشی مکتبخانهها چه نقشی در رواج تنبیه بدنی داشت؟
- حمایت والدین از تنبیه بدنی چه تاثیری بر رفتار معلمان داشت؟
- کمبود امکانات آموزشی در مکتبخانهها چگونه به استفاده از تنبیه بدنی منجر میشد؟
- مقاله چه دیدگاهی نسبت به استفاده از چوب و فلک در مقایسه با آموزش امروزی دارد؟
- چرا چوب و فلک به عنوان ابزار تنبیه در مکتبخانهها انتخاب شده بود؟
- تنبیه با چوب و فلک همیشه به دلیل درس نخواندن بود یا دلایل دیگری هم داشت؟
نظرات کاربران
دراین زمینه دررابطه بامدارس کره جنوبی،دراینترنت،یه تحقیق یاجستجوکنیدحتمااطلاع پیداخواهیدکرد،باتشکرازوقتی که با تحقیق کردن دراین موضوع اختصاص می دهید.تاببینیدجای شک ویاتردیدباقی نمونه که واقعاازهمین روش تنبیه سنتی ماایرانی هادرزمان مکتبخانه،حالادرمدارس مدرن درکره جنوبی هم اعمال واجراءمیشه!
قبول کنید واقعا تنبیه دردناکی هست. و قطعا درد زیادی در کف پاها ایجاد میکنه. و برای یک بچه غیر قابل تحمل هست.
پس چرادرمدارس کره جنوبی به پایتختی سئول،بعدازخودکشی یک معلم کره ای به خاطر توهین آزاروهنجارشکنی نسل جدید دانش آموزان کره ای،بعدهم تظاهرات معلمهابه همراه والدین درخیابانهای سئول،دوباره اختیار«تنبیه بدنی»به معلمهای کره ای دادند؟واگرابن روش باعث آسیب های جسمی روحی میشود چراروش تنبیه بدنی درمدارس کره جنوبی،چوب وفلک هست؟
اما اگر دلیل علمی و مورد تایید از نظر روانشناسی تربیتی وجود داره، خوشحال میشیم که با ما هم درمیان بگذارید. پاسخهای ما دلیلی بر مخالفت با نظر شما نیست، و برعکس نظر شما برای ما کاملا قابل احترام و ارزشمند هست.
در این مورد ما هیچ اطلاعی نداریم. و اینکه در کره جنوبی همچنان دانش آموزان با چوب و فلک تنبیه میشوند الزاما دلیلی بر درست بودن و مورد تایید بودن این روش تنبیه نیست.
نظرم اینه:اتفاقاهمون معلم هاومدارس سابقی که سختگیری میکردندیابرای تنبیه چوب وفلك می کردندخیلی بهترازالان بود! حالاچرا؟وبه چه دلیل؟به استناددلایلی که توپیامهای بعدی به صورت جداگانه خدمتتون ارسال می کنم،ممنون ازانتشارپیامم.
درود به شما نظر شما محترم هست و ممنون از شما بابت نظرتون در مورد این مقاله. قطعا روشها نوین تربیتی میتونن جایگزین روشهای سنتی بشن. چوب و فلک آسیبهای جسمی و روحی بر کودکان داشته. ولی نظر شما برای ما قابل احترام و ارزشمند هست. و پاسخ ما هم دلیلی بر مخالفت با نظر شما دوست عزیز نیست.